VISIE IN4OUTDOOR

VISIE IN4OUTDOOR


Leef, lach, leer en groei in de natuur
 
  • Vooral kinderen in de basisschoolleeftijd hebben een speciale band met de natuurlijke omgeving. Ze vinden een natuurlijke omgeving veel aantrekkelijker dan een bebouwde omgeving (Gezondheidsraad en RMNO). De natuur dicht bij huis heeft voor kinderen in hun eigen leefwereld tal van waarden, die fundamenteel zijn voor de persoonlijke ontwikkeling. Kinderen doen er heel intense natuurervaringen op. Contact met de natuur bevordert gevoelens van zelfbesef en autonomie en stimuleert processen van zingeving en waardetoekenning ( Margadant in Gezondheidsraad en RMNO).
  • Door de natuur van dichtbij mee te maken ontwikkelen kinderen een gevoel van verantwoordelijkheid en betrokkenheid: een zorgende houding ten opzichte van de natuur.
  • Ook de Raad voor het Landelijk Gebied benadrukt in het recente advies Groen opgroeien!
  • De voordelen van een vroegtijdige ontmoeting met de groene omgeving voor de maatschappij als geheel. Als de kinderen van nu de groene omgeving leren kennen, is de kans groter dat zij zich later bekommeren om een veelzijdige natuur, gezond voedsel en afwisselende landschappen (Raad voor het landelijk gebied). 
Stimuleren van de cognitieve, emotionele en sociale ontwikkeling
  • Spelen is voor kinderen een manier om het leven te onderzoeken en contact te maken met de mensen om hen heen. Buiten vinden kinderen de wereld die ‘echt’ en steeds anders is. Het weer, de materialen, de omstandigheden zijn elke dag weer een verrassing. Dit nodigt uit tot creativiteit, tot inspelen op onverwachte situaties, tot nieuwsgierigheid naar het onbekende, het bedenken van nieuwe spelvormen, nieuwe woorden, nieuwe bewegingen. Al spelend komen ze hindernissen tegen die ze, door veel te proberen en te oefenen, leren overwinnen. Zo verleggen kinderen hun grenzen en ontwikkelen ze zich op alle mogelijke manieren; fysiek, maar ook cognitief, sociaal, emotioneel en psychisch ( Platform Ruimte voor de Jeugd)
  • Constructiespel en fantasiespel lijken het meest bij te dragen aan de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Door constructiespel zoals het bouwen van hutten, leren kinderen in welke volgorde te handelen, welke materialen het beste zijn en waar ze te vinden zijn. Doordat kinderen ervaren dat ze zelf succesvol dingen kunnen maken en problemen oplossen, ontwikkelen ze een gevoel van zelfvertrouwen en eigenwaarde. Fantasiespel bevordert de creativiteit en hogere cognitieve vaardigheden, zoals het vermogen tot abstract denken (van den Berg, Koenis ea.)
  • Avontuurlijke omgevingen met veel natuurlijke elementen stimuleren constructiespel en fantasiespel. Ook de ruimte op zich en het bewegen daarin bevorderen de cognitieve ontwikkeling.
  • Door direct contact met natuurlijke elementen en zintuigelijke ervaringen ontwikkelen kinderen tactiele vaardigheden, reuk en gehoor. Bewegen is ook belangrijk voor het denken. Denken is één van de belangrijkste cognitieve vaardigheden; het staat in nauw verband met de emoties van een kind. Denken is een geïnternaliseerde actie. Het begrijpen van de wereld door een jong kind is gebaseerd op beweging en de sensorische feedback van de acties die een kind in de wereld uitvoert. Fysieke oefening stimuleert hersenfuncties, verbetert het humeur en verhoogt het leren.(Tovey)
  • De positieve invloeden van contact met de natuur en cognitief en emotioneel functioneren kunnen worden verklaard door het mechanisme van herstel van gerichte aandacht. Hierdoor vermindert de kans op risicofactoren zoals impulsief en stressvol gedrag. Deze bevordelijkheid van de natuur voor de ontwikkeling van kinderen kan ook op volwassen leeftijd tot gezondheidsvoordelen leiden (van den Berg)
  • Op sociaal gebied moeten kinderen veel leren. Kinderen leren de regels van het samenleven vooral door zelf te doen, dus door samen te spelen. Informele contacten tussen kinderen vinden vaak buiten plaats, waar zij andere kinderen tegenkomen tijdens het spelen. Door te spelen met leeftijdsgenootjes leren kinderen belangrijke sociale vaardigheden als samenwerken, delen, andere meningen respecteren, onderhandelen, ideeën en gevoelens uiten (Malone en Tranter). Buiten is vaak de eerste plek waar kinderen op zichzelf zijn aangewezen en zelf hun problemen oplossen, zonder inmenging van volwassenen. Ze ontwikkelen zelfvertrouwen en samenlevingsstrategieën die bij hun karakter en mogelijkheden passen.(Platform Ruimte voor de Jeugd) Zo stimuleert buiten spelen de ontwikkeling van een eigen identiteit.
  • In vergelijking met meer traditionele speelruimten blijkt in natuurlijke, gevarieerde speelgebieden de sociale hiërarchie minder op alleen het fysieke kunnen gebaseerd te zijn en meer op de communicatieve vaardigheden van kinderen en op hun creativiteit, fantasie en vindingrijkheid.
Share by: